Валовий прибуток підприємства: що це, про що говорять її показники + формула для розрахунку

1

Здрастуйте! у цій статті ми поговоримо про валовий прибуток підприємства.

сьогодні ви дізнаєтеся:

  1. що таке валовий прибуток.
  2. чим вона відрізняється від інших видів прибутку.
  3. про що говорять її показники.
  4. як здійснюється аналіз показників валового прибутку.

Що таке валовий прибуток

У процесі своєї діяльності будь-яка організація стикається з потребою формування економічних показників. Вони потрібні для оцінки результатів її роботи та виявлення рівня рентабельності. Один з основних показників роботи підприємства-валовий прибуток.

Це загальний дохід, отриманий за звітний період, заснований на відмінності між прибутком від продажів і доходом, який розрахований на собівартість проданої продукції.

Дане поняття поєднує в собі прибуток від усіх напрямків роботи, крім витрат виробництва. Величина показника повинна відображатися в бухгалтерському балансі. вона складається на основі багатьох показників. всі вони діляться на 2 групи. В першу входять елементи, що залежать від керівного сегмента:

  • зменшення величини собівартості продукції.
  • коефіцієнта результативності продажу товарів.
  • показника зростання обсягів виробництва.
  • 6. Виконання заходів, спрямованих на поліпшення якості продукції.

  • застосування виробничих потужностей на максимальних оборотах.

До другої категорії можна віднести зовнішні елементи:

    6 місце розташування підприємства.
  • нормативну базу, в рамках якої здійснюється виробнича або комерційна діяльність.
  • загальний політичний та економічний стан держави.
  • екологічні та природні параметри.

На підставі всіх перерахованих вище факторів за допомогою валового прибутку виявляються результати роботи суб’єкта комерційної діяльності. Визначаються збиткові та прибуткові господарські заходи для подальшого аналізу та формування вигідних шляхів розвитку.

Чим валовий прибуток відрізняється від інших видів

різниця з валовим доходом.

У поняття валової виручки (доходу) включені всі активи, які компанія отримала від роботи. До них відносяться податкові та інші суміжні платежі, внесені у вартість реалізованих активів. цей показник формується не тільки на підставі обсягу продажів і вартості товарів, але і з урахуванням попиту, асортименту, продуктивності і багатьох другорядних компонентів.

різниця з чистим прибутком.

Тут також існує істотна відмінність. в ході підрахунку валового прибутку не враховується розмір податкових відрахувань та інших подібних платежів, як при визначенні доходу в чистому вигляді. валовий прибуток підраховується до оподаткування, після чого формується обсяг чистого прибутку.

різниця з маржинальним прибутком.

Маржинальний дохід безпосередньо пов’язаний з величиною змінних витрат, які є прямо пропорційними виробничому процесу. Сюди включається вартість матеріалів, зарплата персоналу і т.д. Маржинальний прибуток дорівнює різниці між доходом і нерегулярними витратами компанії.

Головна відмінність маржі: з її допомогою можна розробити правильний порядок випуску товарів на основі обсягу продажів і асортименту, а також самий рентабельний спосіб розбиття бізнесу. Валовий же прибуток відображає рентабельність підприємства в цілому.

різниця з балансовим прибутком.

Валовий і балансовий прибуток-досить схожі показники, однак, різниця між ними є. Перший коефіцієнт відображається на рахунку 90, як різниця між витратами і прибутком. Другий визначається як сальдо рахунку 99-сукупність прибутку до оподаткування.

рекомендуємо прочитати: що таке виручка, прибуток і дохід: чим відрізняються і з чого формуються.

Як валовий прибуток фіксується в балансі

Валовий прибуток, як один з показників підсумків роботи компанії, прописується в рядку 2100 звіту про доходи і збитки. Значення даного рядка розраховується за допомогою вирахування з виручки по пункту 2110 собівартості з пункту 2120. Коефіцієнт може бути позитивним або негативним. Якщо в ході роботи отримано негативний показник, то це збиток, який відображається в круглих дужках, без використання знака мінус.

Про що говорить валовий прибуток

Від її розміру безпосередньо залежить подальше планування і організація комерційної діяльності. Негативний показник говорить про неправильну роботу організації. З її допомогою можна виявити проблемні ділянки, коли витрати перевищили запланований бюджет.

Зменшення собівартості продукції або витрат на її випуск є одним з методів збільшення валового прибутку від продажу. Саме вона забезпечує можливість для подальшого розвитку діяльності організації, використання нових технологій, вкладення коштів в більш ефективне обладнання, правильного витрати матеріальних, трудових ресурсів і т. Д.

Що показує коефіцієнт валового прибутку

Підвищеної уваги заслуговує і коефіцієнт валового прибутку. Це її співвідношення з розміром виручки, яке фіксується у відсотках. Високий коефіцієнт свідчить про великий прибуток, плюс існує повний контроль над усіма витратами. Якщо ж він виражається в низьких відсотках, то це свідчить про відсутність належного контролю над собівартістю товарів і послуг.

Коефіцієнт часто використовується в процесі загального моніторингу стану підприємства, порівняння минулих відрізків діяльності та прогнозування подальшої роботи. Крім цього, з його допомогою можна отримати детальну інформацію про ефективність компанії в порівнянні з конкурентами. Це багатофункціональний показник, який використовується в багатьох напрямках комерційної діяльності.

Аналіз показника валового прибутку

В економіці даний показник відображає фінансовий результат в розрізі виробничих витрат. Його особливість в тому, що сюди включаються комерційні та управлінські витрати. Наприклад, зарплата, витрати в розрізі підписання договорів і контрактів, а також інші інституційні витрати. Коефіцієнт виводиться як різниця між виручкою і технологічною собівартістю, в якій відображені цехові витрати, закупівля матеріалів і зарплата.

Кожен тип показників ділиться на більш вузькі. обсяг прибутку управлінців, які прямо пов’язані з виробничим процесом, відбивається в технологічній собівартості.

Як виглядає формула розрахунку

У стандартному вигляді формула розрахунку валового прибутку виглядає так:

gp = tr-тстехн , де

  • gp-валовий прибуток;
  • tr-виручка;
  • тстехн-технологічна собівартість.

Як здійснюється аналіз валового прибутку

Після розрахунку показника здійснюється аналіз, що включає в себе дослідження джерел формування валового прибутку і її подальше застосування.

Процес стартує з аналізу динаміки по загальній сумі за допомогою використання складових компонентів (горизонтальний підхід). Далі формуються комплексні зміни, включені до валового прибутку (вертикальний підхід).

Більш об’ємний варіант аналізу містить в собі докладний розгляд кожного компонента прибутку і факторів, на неї впливають. Всі вони діляться на дві групи: зовнішні і внутрішні.

До зовнішніх можна віднести транспортні, економічні та природні умови, вартість використовуваних матеріалів і коефіцієнт розвитку зовнішньоекономічної діяльності. Внутрішні поділяються між собою на 1 і 2 категорію за величиною супідрядності.

До першої категорії відноситься дохід від комерційної діяльності, відсотки до сплати (отримання), операційний прибуток (витрати) і позареалізаційний прибуток (витрати). до другої категорії належить кількість реалізованої валової продукції, її структура, собівартість і роздрібна ціна. Крім них, в даний розділ включаються епізоди невиконання господарської дисципліни: невірне формування вартості, недотримання умов праці, зниження якості виготовлених і реалізованих товарів і т. Д.

У процесі планування збільшення доходу враховуються й інші компоненти облікової політики:

  • правильне списання боргів.
  • впровадження методики ліфо при аналізі запасів-товар, поставлений на облік останнім, реалізовується в першу чергу.
  • складання показників зменшення нематеріальних активів.
  • зменшення оподаткування за рахунок впровадження пільгової системи.
  • зменшення виробничих витрат.
  • використання дивідендів з метою розвитку фірми.
  • грамотний підхід до ціноутворення.

Подібний аналіз необхідний для правильного управління чистим доходом. В ході його аналізу досліджується структура застосування валового прибутку в динаміці, вплив кожного окремого напрямку на комплексний показник доходу і виявляється відсоток рентабельності.

Де знайти показники валового прибутку компанії

Показники відображаються в бухгалтерській звітності, в рахунку 90 «продажі». Для їх виявлення за обраний період обсяги по кредиту зіставляються з показниками дебету даного рахунку в напрямку субрахунків. Наприклад:

В даному прикладі рахунок 90/9 щомісяця закривається за допомогою списання сальдо на рахунок 99»прибутки і збитки». Дебетовий показник по даному рахунку означає, що підсумком за стандартними напрямками діяльності компанії є валовий збиток, кредитовий відображає валовий прибуток протягом звітного періоду. за підсумками року здійснюється списання субрахунків за рахунком 90.